Die bewuste dag, 16 Februari 1945



Missie Nummer: 209
Datum: 16 Febr. 1945
Groep Commandant: Maj. C.A. Lewis
Bemanning Ingelicht: 37
Doel: Gelsenkirchen
Doel Details: Olie Raffinaderij / Spoorwegen
05:30 De bemanning wordt gewekt door de wacht. Het is behoorlijk koud en er is geen warm water. Ze rijden per truck naar de eetzaal.
Het ontbijt bestaat vandaag uit eieren, ham uit blik, brood, boter , marmelade en natuurlijk koffie of thee.
07:00 Als alle bemanningsleden in de "briefing room " zijn gearriveerd , trekt de aanvalsleider het gordijn open en een kaart komt te
voorschijn. Er wordt duidelijk gezucht en gegromt. Nadat de routes en de doelen besproken zijn, wordt ten overvloede nog eens
meegedeeld , wat men moet doen bij een crash.
Vandaag zijn spoorwegen emplacementen , olie raffinaderijen en wegen het doelwit van de 8th Airforce.
Daarna gaan ze per truck naar de kleedkamer om hun uitrusting te halen. Chuderewicz , de co-piloot, neemt de `lunches`
en de verbandtrommel mee, de lunch bestaat uit 9 Milky Way repen en wat koeken, verpakt in een papieren zak.
Daarna naar de wapenkamer.
Als ze bij het vliegtuig komen heeft het grondpersoneel er al voor gezorgd dat het toestel volle brandstoftanks heeft( 9465 liter )
Na een grondige check kruipen de mannen in de `MAID TO ORDER alias HULA GIRL` en gespen hun parachute tuig om.
Ook is er voor elk bemanningslid een kogelvrij vest en een stalen helm, om bescherming te bieden tegen de granaatscherven van
de vijandelijke luchtafweer.
09:55 De motoren worden gestart , 1042 B-17`s en B-24`s worden van verschillende vliegbasissen erop uit gestuurd.
197 P-51 Mustangs vormen de escorte en moeten Duitse jagers van de bommenwerpers verwijderd houden.
10:10 Taxiën naar startbaan 23
10:25 TAKE OFF , met tussenpozen van 30 seconden stijgen de vliegtuigen op.
10:54 Alle vliegtuigen zijn airborne, 60 meter per minuut hoogte winnend, koersen ze af naar het verzamelpunt "Kingscliffe Buncher",
op 3000 meter. Vandaar wordt koers naar Nederland gezet en stijgen ze naar 7900 meter. Vanaf 3000 meter moeten de
zuurstofmaskers gebruikt worden.
Doel van vandaag is de synthetische olieraffinaderij "NORDSTERN" in Gelsenkirchen, 10 km ten noordoosten van Essen.
De luftwaffe laat zich niet zien.
Buikkoepelschutter Brunson verlaat het radio compartement van Del Torto om zijn plaats in te nemen in de "bal" onderaan de buik
van de bommenwerper. Het is te gevaarlijk om zich gedurende het starten en landen in de "bal" te bevinden.
Hij draait het deurtje naar boven en laat zich in de "bal" zakken, daarna sluit hij aan de binnenkant het deurtje met 2 handles.
Bommenrichter , James Morrison uit Ohio , gaat boven de Noordzee de veiligheid pennen uit de 12 bommen van 226 Kg verwijderen. Navigator Greenberg zit gespannen over zijn kaarten gebogen en maakt de ene berekening na de andere.
Deze gegevens geeft hij door aan de piloot Hansen
13:40 Het doel wordt bereikt.

13:42 Morrison tuurt door zijn "NORDON" bomrichtapparatuur en weet het doel te lokaliseren en na enige tijd klinkt : "BOMB AWAY".
Brunson geeft het sein dat alle bommen gevallen zijn en de bom luiken sluiten.
Hansen draait het toestel 180° en zet koers noordwest naar het verzamelpunt. De bemanningsleden halen opgelucht adem en denken dat ze veilig op weg zijn naar hun thuisbasis.
Maar toen brak de hel los en begint de flak zwaar te schieten. Morrison ziet hoe boven Gelsenkirchen 3 B-17G`s worden getroffen.
Dan opeens is er een harde explosie bij de rechtervleugel, de vleugeltip is weggeschoten. De staartschutter, McKnight, ziet brandstof stromen langs het vliegtuig en Hansen geeft Miller de opdracht om de brandstof over te hevelen naar de linker vleugel tanks.
Iedereen begint zich zorgen te maken of ze nog genoeg brandstof hebben om de Noordzee over te steken.
Plotseling ziet Hansen dat de rechter vleugel in brand staat en zich snel uitbreidt. Zo snel mogelijk verlaat Hansen de formatie om de andere vliegtuigen niet in gevaar te brengen.
Hij wijzigt zijn koers naar zuidoost om niet in het IJsselmeer terecht te komen.

14:30 Hansen geeft het bevel "BAIL OUT" 7 van de 9 man verlaten het vliegtuig en niet veel later is er een enorme explosie.
Daarna opent Hansen zijn parachute maar die wordt geraakt door een brandend brokstuk en de dappere piloot stort naar beneden.
De overige 6 landen veilig maar 5 worden opgepakt door de Duitsers en verblijven tot het einde van de oorlog in gevangenis kampen.
In het staartstuk vond men de stoffelijke overschotten van Brunson en Del Torto onder de gedeeltelijk geopende parachutes.
Brunson was het enigste lid van de bemanning die zonder parachute vloog vanwege plaatsgebrek in de "bal".
Het was de meest eenzame en gevaarlijke plaats in het vliegtuig.
De radio operator , Del Torto, was verantwoordelijk voor het ontsluiten van de koepel. Hij was bezig met Wade Brunson te helpen maar dat duurde te lang. Dat was vermoedelijk de oorzaak dat hij en Brunson verongelukten. Vast staat dat ze uiteindelijk geprobeerd hebben om het toestel te verlaten, dit blijkt uit de half geopende parachutes die over hen heen lagen.
Op 20 Februari werden beide mannen begraven op het protestantse kerkhof te Hardenberg en op 9 november 1945 herbegraven op Margraten.


Bij terugkomst van de missie moesten een aantal B-17's landen op andere vliegvelden vanwege schade, slecht zicht op Deernthorpe of beide.

De piloot van een B-17 meldde dat hij niet recht kon vliegen en geen gat in de wolken vond en daarom de kist op automatische piloot moest zetten en boven Engeland eruit moest springen. Om 18:45 kwam het bericht binnen dat de kist in de buurt van Bardbey, Lincolnshire was gecrasht, maar dat de bemanning veilig was.

De volgende dag (17 Febr.) noteerde de vlucht control leiding dat om 15:15 alle vliegtuigen van gisteren waren geland, behalve:



IY- M 371 Capt. Lozinski M.I.A.
IN- N 862 Lt. Baker at Honeyborne, No. 1 motor uit.
IN- C 187 Lt. Donaldson M.I.A.
IY- A 860 Lt. Hanson M.I.A.
IY- O 779 Lt. McKay, crashed in U.K.
IY- F 664 Lt. Jordan, at Catfoss
IY- G 983 Lt. Cracraft, at Lissett, No. 1 en 2 motors uit.
IW- C 833 Lt. Brown at Honeybourne, No 2 motor uit.
Missie overleg
Aantal vliegtuigen: 37
Aantal vliegtuigen verloren: 4
Boven Europa: 3
Anders: 1


Namen van de bemanning
1st Lt Ernest Arden ( Ernie ) Hansen Piloot
Flt O Joseph Stephen Chuderewicz Co piloot
1st Lt Morton Greenberg Navigator
S/Sgt James Lowry Morrison Bommenrichter
S/Sgt Joseph Vincent Del Torto Radio operator
T/Sgt Raymond Anthony Miller Topkoepel schutter
S/Sgt Wade T. Brunson Buikkoepel schutter
S/Sgt Leroy Miles Mc Knight Staart schutter
S/Sgt Alonzo Albert ( Lonnie ) Karcher Zijluik schutter

De 401ste leverde de 3 squadrons als ondersteuning voor de 94th Combat Wing "B" Group. Het bombarderen werd gedaan dmv PFF (radar), Gee-H (radio beams) en visueel, wanneer de voorste bombardier goed zicht op het doel had. Ondanks dat alle 3 de squadrons de doelen mistte raakten er toch 2 van de 3 een olie installatie. Er was geen contact met vijandelijke vliegtuigen maar desondanks vloog de groep door hevige flak boven het doel. Met als resultaat dat 3 kisten van de 401ste boven Europa neerkwamen en een vierde boven Engeland het vliegtuig moesten verlaten op de terugweg.

De vier kisten waren:

De B-17 van Catain S. J. Lozinski, No. 44-8371 ("Badland Bat II"), die kreeg een voltreffer en ontplofte boven het doel. Alleen de bombardier, Lt. H. E. Hughes, overleefde.

De B-17 van Lt. Ernest A. Hansen, No. 42-97869 ("Maid to Order"), werd geraakt in de rechter vleugel, die in brand vloog. De bemanning sprong boven Nederland eruit, maar 3 bemanningsleden ( Joseph V. Del Torto, Wade T. Brunson en Lt Ernest A. Hansen) overleefden het niet. Een bemanningslid Sgt. R. A. Miller, de technicus, kon uit handen van de Duitsers blijven, de rest werd gevangen genomen.

De B-17 van Lt. Jeff N. Donaldson, No. 43-38187 ("Carrie B III") werd geraakt door flak en verloor een motor boven het doel. Hij kon Engeland niet halen en landde in de Noord Zee. De bemanning overleefden maar werden gevangen genomen.

De laatste B-17 van Lt. George W. McKay, had behoorlijk wat flak schade maar kon terugkeren naar Engeland. Alhoewel hij niet kon landen, zette Lt McKay de auto piloot aan en sprong eruit met zijn bemanning, ze overleefden het allemaal.








Wat gebeurde er met de andere mannen.


Raymond Anthony Miller

Boordmechanicien Raymond Miller weet als enigste niet in de handen van de Duitsers te komen.
Hij houdt zich schuil met behulp van de ondergrondse en wordt later " bevrijdt " door Canadeze soldaten.

Hij is gestorven in Januari 1983 en is 61 jaar geworden.






Alonzo Albert ( Lonnie ) Karcher

Zij luik schutter Alonzo Karcher werd ook direct opgepakt.
En werdt op 28 Juni 1945 bevrijdt.

Hij stierf op 18 September 1988 en is 64 jaar oud geworden.







Ernest Arden Hansen
1922 - 1945






Joseph Stephen Chuderewicz

Co pilot chuderewicz werd kort na zijn landing opgepakt door de Duitsers.
Hij werd na ondervraging afgevoerd via Stalag luft 3, Beieren ,naar "Lang Wasser" Neurenberg
en werd daar in Juni 1945 bevrijdt.

Hij stierf op 29 september 1999 en is 77 jaar oud geworden.



Leroy Miles Mc Knight

Staartschutter Leroy McKnight werdt ook kort na zijn landing opgepakt.
En werdt ook bevrijdt in Juni 1945.

Hij stierf in Februari 1974 en is 54 jaar geworden.







Morton Greenberg

Navigator Greenberg landde precies voor de voeten van de SD ( sicherheits dienst ).
Hij werd meteen opgepakt en werd ook pas in Juni 1945 bevrijdt.

Hij stierf op 17 Februari 2003 en is 80 jaar geworden.



James Lowry Morrison

Bommenrichter James Morrison werd ook kort na de landing opgepakt.
En werd uiteindelijk op 28 April door Amerikaanse soldaten bevrijdt uit Stalag 7A ( Munchen ).

Hij leeft nog steeds.













Als U nog vragen , opmerkingen of aanvulling heeft , mail me gerust
of laat een berichtje achter in het gastenboek

Top Back